fredag den 5. august 2016

Grafisk fortælling med Mikkel Sommer

Undervisere: Andreas Monty og Mikkel Sommer
Uge 17, 2016

Forløbet om grafiske fortællinger var også et samarbejde mellem VGHF og TAW. I billedkunst og engelsk analyserede og drøftede vi konceptet ’Ondskab’ og på TAW lavede vi en kort tegneserie. Der var lidt komplikationer med timingen ift. engelsk, hvor forløbet først begyndte ordentligt efter vores forløb på TAW, men alt i alt var det stadig et godt samarbejde. Her skal også siges, at vores dansklærer Kristian på VG startede et forløb om grafiske fortællinger, hvilket var super fedt i forhold til klassens generelle manglende baggrundsviden.

Temaet for vores tegneserie var ’Onskab’, og et af kravene var at djævlen skulle optræde, enten som koncept eller i person. Nogle andre benspænd var, at tegneserien egentlig rettere skulle være en billedfortælling, hvor tale og tekst udgjorde en meget lille del – historien skulle altså kunne læses i billederne. Derudover aftalte vi som klasse, at vi ville have et minimalt brug af farver for at gøre vores værker sammenhængende i stil og ikke kun indhold.

I den første uge var vores research fase, hvor vi arbejde med Monty. Meget af tiden blev brugt på biblioteket, hvilket var en stor fornøjelse for mig. I løbet af denne uge, havde jeg utallige idéer, og jeg tror aldrig jeg har lavet så meget research på så kort tid i hele mit liv, men da ugen var ovre havde jeg halvtreds halvfærdige idéer som ikke helt kunne lide at hænge sammen. Jeg ville utroligt gerne udtrykke denne her ’Ondskab’, som vi havde snakket så meget om. Jeg ville meget gerne lave noget, som folk ikke ville have lyst til at kigge på. Jeg prøvede at dykke ind i det, men jeg fandt benspændet med djævlen meget udfordrende, da jeg følte at det trak mig i en, for mig, forkert og humoristisk retning.


Da den anden uge kom, og vi begyndte at arbejde med Mikkel, havde jeg stadig ikke færdigudviklet mit koncept. Jeg havde mange bolde i luften og det var ikke før tirsdag, at jeg holdt op med at hoppe frem og tilbage mellem idéer. Jeg lavede mit storyboard, skitsede op, og færdiggjorde (NÆSTEN) min tegneserie på de næste to dage. Vi skulle fremvise vores værker om fredagen for Monty og Mikkel, men jeg blev desværre ikke helt færdig. Jeg vil gå så langt at sige at det lykkedes mig vældig godt at lave et stærkt værk, som ville være så ondskabsfuldt at det var ubehageligt at kigge på. Jeg gjorde i hvert fald mine lærere meget utilpasse, hvilket jeg tror også bunder i deres misforståelse, da de gav udtryk for, at de troede at min tegneserie var selvbiografisk, hvilket ellers var et udtryk, som jeg havde stærkt prøvet at undgå. Udover det, var det et super forløb, og det har virkelig åbnet mine øjne op – jeg havde aldrig prøvet at lave en klassisk tegneserie før, men nu ved jeg virkelig, hvor meget det er noget jeg har lyst til at udforske mere.
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar